torstai 13. marraskuuta 2014

Lipallinen toukkapussi

Yksi pikkuinen tyttö tarvitsi vikkelään itselleen toukkapussin. Minulla vain sattui niin kiireitä töissä ja muuten, etten juuri ehtinyt ottamaan uutta työtä tarpeeksi nopeassa tahdissa puikoille, niin pyysin tytärtäni auttamaan työn kanssa. Sain sitten vain tekstiviestin, että montako silmukkaa olen yleensä laittanut ja sen jälkeen hiljaisuuden. Varovasti tiedustelin, että oliko työ päässyt jo puikoille ja olihan se. Hän oli etsinyt hieman toisenlaisen ohjeen kuin millä itse olen tehnyt näitä pusseja. Tässä suoran pussin sijaan levennettiin tuossa vartalo-osassa eli pussi on varpailta kapeampi kuin harteiden kohdasta. Myös huppuun tuli tuollainen kaunis lippa. Ohjeesta poiketen laitoimme nyörin tuonne helmaan, joten pussin voi avata tarpeen mukaan myös sieltä.
Lankaa tähän malliin upposi melko tarkkaan yksi valkoinen Novitan 7 veljestä kerä sekä vaaleanpunaista raitojen verran eli noin 40 g. Painoa kertyi 186 g yhteensä koko pussille. Kuvissa mallina toimiva nukke on hieman pieni vauvaksi, joten oikealle vauvalle pussi on sopivan kokoinen.

Koskaan en ole tainnut tyttärilleni kutomista juuri opettaa. Pienenä kaksostytöilläni oli käytössä ystävältäni saama iso laatikollinen erilaisia jämälankoja, joista saivat tehdä ihan mitä halusivat. Minulla ei ollut lupaa sekaantua sen laatikon sisällön käyttöön. Puikkojani etsin aina välillä sieltä, mutta muuten barbit ja pehmot saivat vaatteita ilman ohjaustani. Ehkä tuo laatikon omatoiminen käyttö on ohjannut tytöt tekemään käsitöitä ja ottamaan itse malleista selvää. Nyt vain saan joskus tekstarin, jossa tiedustellaan montako silmukkaa olen tavannut luoda tehdessäni jotain.

2 kommenttia:

  1. Moi! Ihana pussi :) Olen juuri itse aloittelemassa samantyylistä ja kaipailisinkin tuon hupun ohjetta? ;)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi. Se lämmittää kovasti Kardemumman sydäntä.